Blekinge tilldelas 34 miljoner för utbyggnad av bredband

Post- och telestyrelsen (PTS) har beslutat att ge extra stöd på 34 miljoner för bredbandsutbyggnad till fyra regioner i Sverige, varav Blekinge är en. Bredbandsaktörer kommer få ansöka om stödet inom prioriterade områden.

Stödet riktar sig till glesbefolkade områden där PTS bedömer att bredbandsaktörer inte kommer bygga ut bredband de närmsta åren. Stödet ska bidra till att uppfylla de nationella bredbandsmålen och kan anpassas efter de behov som finns just i Blekinge.

-Nu har vi sex veckor på oss att tillsammans med kommunerna prioritera insatser och sedan kommer en utlysning att ske. Därefter kan bredbandsaktörerna söka medel inom de prioriterade insatserna, säger Anna-Lena Cederström, regional utvecklingsdirektör.

Post och Telestyrelsen är den myndighet som administrerar stödet och det är dit bredbandsaktörerna vänder sig för att ansöka om stöd.

74 procent av Blekinges hushåll och företag utanför tätort saknar tillgång till snabbt bredband, enligt Post och Telestyrelsens senaste mätning. Det är också i de områdena som det är dyrast att bygga ut bredband, vilket medför en stor utmaning att få hela Blekinge uppkopplat.

Mer information om bredbandsstödet finns på pts.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Region Blekinges logotyp med bild på vass med en vårdbyggnad i bakgrunden