En man hukar sig i dans och strör konfetti

Stor internationell dansföreställning till den nya dansscenen i Karlshamn

I höstas invigdes den nya internationella dansscenen på Lokstallarna i Karlshamn. Sedan dess har flera slutsålda dansföreställningar besökt Blekinge och på lördag är det dags igen. Då kommer föreställningen Lohengrin Dreams till Karlshamn, en internationell föreställning som inte hade varit möjlig utan samarbete mellan Karlshamns kommun, Regionteatern Blekinge Kronoberg och Region Blekinge.

Lohengrin Dreams beskrivs som ett drömspel och ett dansverk om vår tids identitet och tillhörighet, framförd med största möjliga allvar och lekfullhet. Den är baserad på Wagners opera Lohengrin och det är Regionteatern Blekinge Kronoberg som står som värd och driver dansscenen i samarbete med Karlshamns kommun och Region Blekinge.

-Att ha en professionell dansscen som visar internationella föreställningar i Blekinge är unikt för ett så litet län, och något vi har jobbat hårt med att få, säger Malena Sandgren, chef för kultur och bildning, Region Blekinge.

Residensverksamhet skapar nya möjligheter

Ensemblen har tidigare också varit på residens i Karlshamn, vilket innebär att man skapar och repeterar på plats. Att erbjuda residens till konstnärer ger konstnärer tid och resurser för att arbeta inom sina områden med fördjupad reflektion och koncentration. Det gör det också möjligt att få hit föreställningar som annars kanske inte hade kommit till Blekinge. Ofta blir också konstnärerna ambassadörer för platsen och återkommer i andra sammanhang för att fortsätta samarbeten med kontakter de knutit under residenset.

Professionell dans är ett av de konstområden som är prioriterade i Blekinges regionala kulturplan och ett område som utvecklas tillsammans med Regionteatern Blekinge Kronoberg och Karlshamns kommun. Dansscenen i Karlshamn är en del i att sprida scenkonsten i hela Blekinge.

-Vi på Regionteatern är så glada att Karlshamns kommun och Region Blekinge velat, och vågat, satsa på danskonsten, säger Linda Gribbe, projektledare på Regionteatern Blekinge Kronoberg. Satsningen betyder massor för dansen i vår region, för dansare och publik, och vår förhoppning är. att den skall vara en del i ett långt och livaktigt arbete mot ännu mycket mer dans i Blekinge!

Lohengrin Dreams turnerar med Dansnät Sverige