Region Blekinge slutar kalla kvinnor som är äldre än 70 år till mammografiscreening

Som en del av arbetet med att förhindra smittspridning av coronavirus och skydda våra äldre slutar Region Blekinge att kalla kvinnor som är äldre än 70 år på mammografiscreening.

De kvinnor som redan har fått kallelsen behåller sin bokade tid. Känner man sig orolig kan man avboka tiden själv. De nya rutinerna infördes måndag den 23 mars och kommer att gälla tillsvidare.

– Många kvinnor som är äldre än 70 år avbokar redan nu sin tid. Vår förhoppning är att kunna kalla till hälsoscreening som vanligt så fort situationen har ändrat sig, säger Thomas Strand, avdelningschef för mammografi i Blekinge.

Mammografiscreening används för att upptäcka bröstcancer i ett tidigt skede. Den kliniska delen av verksamheten fortsätter som vanligt.