Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Första dödsfallet i coronavirus i Blekinge - Nya fall tyder på samhällsspridning

Blekinge har fått sitt första dödsfall i coronavirus (covid-19). Det handlar om en kvinna i 80-årsåldern som avled under torsdagsmorgonen på sitt äldreboende i Karlskrona. Samtidigt tyder smitta hos nya personer på att vi nu har samhällsspridning i Blekinge.

– Att vi skulle få dödsfall i Blekinge var tyvärr väntat, men är ändå ett mycket tungt besked. Jag beklagar förlusten till de anhöriga, säger Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare i Blekinge.

Den avlidna kvinnan är en av tre personer i Blekinge där man konstaterat coronavirus det senaste dygnet. De andra två handlar om en man i 30-årsåldern och en kvinna i 50-årsåldern, utan koppling till varandra. Ingen av dem har allvarliga sjukdomssymtom.

I två av de tre nya smittfallen saknas tydlig koppling till tidigare smittfall eller vistelse i ett område med stor smittspridning.

– Det tyder på att vi nu har samhällsspridning i Blekinge, förklarar Bengt Wittesjö.

Vården i Blekinge ändrar nu sina rutiner i kontakterna med patienter.

– Alla patienter med förkylning och feber behandlas från och med nu som de vore smittade. Det innebär att vårdpersonalen bär visir, munskydd och plastförkläde, säger Bengt Wittesjö.

Däremot ändras inte rekommendationerna till invånarna i Blekinge.

– Fortfarande gäller samma saker, där det allra viktigaste är att du ska stanna hemma och undvika att träffa andra människor om du har symtom som snuva, hosta, halsont eller feber. Dessa rekommendationer är nu ännu viktigare för alla att följa, säger Bengt Wittesjö.

Så söker du vård i Blekinge under coronapandemin

1177 vårdguiden

Vårdcentralen

• Behöver du vård ska du ringa din vårdcentral eller jourcentralens nummer 0454-73 10 98 eller 0455-73 10 98 för att boka tid och få en första bedömning. Alla besök på vårdcentralerna ska bokas i förväg via telefon.
  • Vårdcentralen gör en första bedömning av ditt vårdbehov och hänvisar dig därefter till rätt vårdenhet.
  • Om du inte har snuva, halsont, hosta eller feber, kommer du som vanligt att få en tid på din vårdcentral eller jourcentralen.
  • Om du har snuva, halsont, hosta eller feber, kommer du, om vi bedömer att du har behov av det, att hänvisas till något av de två mottagningstält som finns i Blekinge. Det ena finns utanför Lyckeby vårdcentral i Karlskrona kommun. Det andra finns utanför gamla dagakutmottagningen på sjukhusområdet i Karlshamn.
  • Tälten är bemannade av vårdpersonal som gör en bedömning av ditt tillstånd. De bedömer också var och hur du ska få fortsatt vård. Vi tar inte prover för coronaviruset (covid-19).

Akutmottagningen

• Åk till akutmottagningen om du har drabbats av svår sjukdom eller skadats allvarligt i en olycka. I Blekinge finns akutmottagningen på Blekingesjukhuset i Karlskrona. Den är öppen dygnet runt.
  • För att minska risken för smittspridning av coronaviruset (covid-19) finns ett mottagningstält utanför ingången till akutmottagningen. I mottagningstältet får du en första medicinsk bedömning för att få rätt vård.