Äldre kvinna som tittar ut genom fönstret. Hon pratar i burktelefon med en pojkte som står utanför fönstret.

Region Blekinge startar kampanj – Tillsammans skyddar vi varandra

Region Blekinge drar nu igång kampanjen Tillsammans skyddar vi varandra. Kända och okända personer som bor i Blekinge hjälper till att sprida det viktiga budskapet.

- Det gäller nu att vi håller ut och fortsätter följa Folkhälsomyndighetens råd, säger smittskyddsläkare Bengt Wittesjö.

Sedan i början av mars har Region Blekinge arbetat med att sprida information om coronaviruset covid-19 till alla invånare i länet. Men nu kraftsamlar man kring budskapet Tillsammans skyddar vi varandra i en kampanj som kommer synas i olika kanaler och sammanhang i länet. Kampanjen bygger på de olika råd som Folkhälsomyndigheten ger, till exempel stanna hemma om du är sjuk, undvik större sociala sammanhang, tvätta händerna ofta och noga med tvål och vatten och håll avstånd.

Länsbor medverkar

Kampanjen lyfter på ett personligt sätt fram människor i länet som berättar om hur det är att leva i corona-tider och hur de förhåller sig till de olika råden. En av dem som medverkar är Peter Kullring, pensionerad SVT-journalist från Karlskrona.

- Självklart är jag med på detta! Det här är oerhört viktigt att vi följer de råd som gäller för att plana ut kurvan! Det vill säga; att det finns plats för de svårast sjuka när det blir tufft även hos oss i Blekinge!

Kampanjen kommer att märkas på olika sätt, i sociala medier, på webbplatser, på informationstavlor, i bussar och i medierna. Förhoppningen är att kampanjen ska påminna människor om hur viktigt det är att fortsätta följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

- Med tanke på att vi nu levt med begränsningar en längre tid är det en utmaning att få människor att inte ge upp. Det är viktigt att vi fortsätter att följa råden och tillsammans skyddar riskgrupper, nära och kära, säger kommunikationsdirektör Madeleine Flood som är ansvarig för kampanjen.