Region Blekinges logotyp med bild på en sjö med blå himmel och vatten

Hantering av gåvor

Region Blekinge får under rådande pandemi erbjudande från företag, föreningar, privatpersoner med flera om gåvor till våra medarbetare. Regionen uppskattar viljan att bidra men kan inte förmedla gåvorna av skatteskäl.

Alla gåvor som lämnas till arbetsgivaren för vidare fördelning blir föremål för förmånsbeskattning hos den anställde enligt skatteverkets regler. Den medarbetare som får en gåva via arbetsgivaren får alltså ett skattepåslag. Region Blekinge tycker naturligtvis detta är tråkigt men kan inte förbise lagen.

Gåva som lämnas direkt till en anställd, utan arbetsgivarens inblandning, blir däremot inte föremål för förmånsbeskattning.

- Region Blekinge är tacksamma för alla erbjudanden om gåvor till våra medarbetare. Men nu har skatteverket förtydligat att rådande regelverk gäller och inga undantag från regelverket är möjliga. Därför kan vi som arbetsgivare inte hjälpa till att förmedla gåvorna, säger Joakim Kristensson som är strategisk inköpschef.

Region Blekinge har också ”Riktlinjer för gåvor och representation” samt ”Riktlinje mot otillåten påverkan och jäv” som gäller även under nuvarande pandemisituation.