Nya intensivvårdsteam från Blekinge tjänstgör i Sörmland

Den här veckan reser två nya intensivvårdsteam från Blekingesjukhuset för att tjänstgöra i Region Sörmland. Det handlar om totalt två läkare, fyra sjuksköterskor och en undersköterska.

I förra veckan skickade Blekingesjukhuset sina första tre intensivvårdsteam till Sörmland, ett av de län som just nu är värst drabbat av coronavirus, med hårt ansträngd intensivvård som följd. De tre team som först reste till Sörmland har tjänstgjort i Eskilstuna och Nyköping och bestod av anestesiläkare och intensivvårdssjuksköterskor.

- Region Sörmland är väldigt nöjda med våra insatser hittills, berättar Ulrika Siesing, verksamhetschef vid anestesikliniken.

Reser i dag och på onsdag

I onsdags i förra veckan fattade Region Blekinge beslut om att skicka två nya intensivvårdsteam till Region Sörmland. Det första av dessa team reser till Nyköping i dag och stannar i fyra dagar. Teamet består av en läkare och tre intensivvårdssjuksköterskor. Det andra teamet åker på onsdag, även det till Nyköping, och stannar också i fyra dagar. Detta team består av en läkare, en intensivvårdssjuksköterska och en undersköterska.

- Region Sörmland har efterfrågat de kompetenser de behöver. Vi har kunnat tillgodose behoven eftersom vi har det förhållandevis lugnt inom intensivvården och har medarbetare som visat ett stort intresse för att åka, vilket gör mig glad och stolt, säger Ulrika Siesing.

- Det är självklart för oss att ställa upp, liksom vi hoppas få hjälp om vi behöver, när vi får det tuffare med smittspridning och sjukdomsfall, fortsätter Mats Berggren, operativ chef för regional särskild sjukvårdsledning i Region Blekinge.

Viktiga erfarenheter

Det finns också mycket att lära av att personal vid Blekingesjukhusets intensivvård får erfarenhet av att arbeta där behovet av intensivvård för covid-19 är särskilt stort:

- Att ha medarbetare som har provat på den ansträngda situation som detta innebär är värdefullt för oss, säger Ulrika Siesing.

Region Blekinges logotyp med bild på Blekinges skärgård i dimma