Region Blekinge har näst miljöbästa fordonsflotta av regionerna

Region Blekinge kom på andra plats i Sverige efter Region Skåne i den årliga rankningen av Miljöfordonsdiagnos gällande personbilar och lätta lastbilar.

Diagnosen är ett verktyg som samlar uppgifter om kommunernas och regionernas bilar och lätta lastbilar och sätter poäng i olika kategorier. I rankningen sammanställs miljöbilsandel, energieffektivitet, klimateffektivitet, krocksäkerhet enligt Euro-Ncap och oberoende av fossila drivmedel. Ett av resultaten som sticker ut är att 96 procent av Region Blekinges personbilar är fossilfria.

- Genom att vi kör fossilfritt minskar vår egen klimatpåverkan och efterfrågan på både fossilfria personbilar och dess drivmedel ökar. På så sätt är vi med och bidrar till regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Oscar Kask som är miljöcontroller på Region Blekinge.

Mer om rankningen finns att läsa på: http://miljofordonsverige.se/projekt/fordonsgranskning/ Länk till annan webbplats.

Region Blekinges logotyp med bild på en fiskmås