Klartecken för nya elevbostäder vid Blekinge folkhögskola

Regionstyrelsen har godkänt att Region Blekinge sätter igång med att bygga nya elevbostäder vid Blekinge folkhögskola i Bräkne-Hoby. 46 nya lägenheter ska byggas för att ersätta de villor med elevbostäder som finns i dag men är i dåligt skick.

Villorna är drabbade av fukt och håller inte måttet för ett modernt boende. Att bo på internat är en del av kulturen kring folkhögskolor, och många som studerar vid Blekinge folkhögskola kommer från andra orter och behöver därför ett boende i Bräkne-Hoby.

De nya elevbostäderna ska inrättas i två byggnader, som förutom lägenheter kommer innehålla undervisningslokaler och gemensamma utrymmen, med bland annat kök och dagrum. Dessutom ska ett källsorteringshus och ett cykelskjul byggas. Totalt handlar det om 2 360 kvadratmeter och en investeringskostnad på 69 miljoner kronor. Bostäderna ska även kunna användas som vandrarhem.

Förstudie om nytt parkeringshus

Regionstyrelsen har även fattat beslut om att inleda en förstudie om att bygga ett nytt parkeringshus på sjukhusområdet i Karlskrona. Styrelsen har även behandlat en rad ärenden som ska beslutas slutgiltigt av regionfullmäktige den 17 juni. Det handlar bland annat om att ompröva prioriteringar till följd av coronakrisen och om ekonomiska åtgärder inom hälso- och sjukvården.

Beslutsunderlag

Här kan du läsa beslutsunderlag till ärenden vid Region Blekinges samtliga politiska sammanträden Länk till annan webbplats..​