En tjej sitter vid sitt sminkbord och tittar på sin telefon

Nu kan du träffa vårdpersonal utan att åka hemifrån

I dag är det premiär för appen ”din vård Region Blekinge”, som ger dig möjlighet att träffa Region Blekinges vårdpersonal utan att du behöver åka hemifrån. Ungdomsmottagningen och vårdcentralerna är bland våra första verksamheter som erbjuder den nya möjligheten.

Ett digitalt vårdmöte är ett sätt för dig som invånare att möta vårdpersonal i ett videosamtal. Det fungerar som ett vanligt besök, med skillnaden att du inte behöver ta dig till mottagningen. Peter Franke som är projektledare för införandet av digitala vårmöten förklarar att situationen med coronaviruset och behovet av att hålla fysiskt avstånd har ökat efterfrågan på digitala möjligheter för kontakt mellan vården och invånare.

Ungdomar kan boka tid för videomöte och få hjälp med frågor om preventivmedel, könssjukdomar, sexualitet men det kan också handla om stress och nedstämdhet, oro eller relationsfrågor:
- Både barnmorskor, sjuksköterskor och kuratorer erbjuder videomöte som alternativ till ett fysiskt besök på någon av mottagningarna, säger Anneli Nilsson som är avdelningschef på ungdomsmottagningen.

Region Blekinges vårdcentraler erbjuder också möjlighet för invånare att boka ett videomöte med läkare. Du kan bland annat få hjälp med rådgivning och bedömning. Vid uppstarten som nu sker i semestertid är utbudet begränsat vilket betyder att det endast är vissa infektionssymtom såsom säsongsallergi samt hudbesvär som kommer vara aktuella för videomötet.

Chefläkare Ingemar Lilja som har varit med i införandet av digitala vårdmöten är tydlig med att allt inte kan lösas via digitala besök:
- Krävs undersökning så som att titta i halsen eller lyssna på hjärta/lungor måste det till ett vanligt besök. Detta blir dock ett bra komplement till den vanliga verksamheten.

Appen finns att ladda ner till din smartphone eller surfplatt via App stor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller Google play Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

I appen ”din vård Region Blekinge” kan man se fler typer av mottagningar. Men för dessa gäller i nuläget att det är mottagningen själv som bokar in tiden för mötet efter överenskommelse med patienten.

Peter Franke, Ingemar Lilja och Anneli Nilsson

Peter Franke projektledare, Ingemar Lilja chefläkare och Anneli Nilsson avdelningschef på ungdomsmottagningen berättar om digitala vårdmöten under pressträffen.

Anneli Nilsson visar hur ett videomöte kan gå till

Anneli Nilsson visar hur ett videomöte går till med ungdomsmottagningen.