Grafik för kampanjen Game changer Blekinge

Nu startar jakten på Blekinges #gamechangers!

Nu drar kampanjen #gamechangerBlekinge igång. Målet är att dammsuga Blekinge på samhällsentreprenörer och innovatörer som kan hjälpa till med hållbar omställning i Blekinge.

Har du en nytänkande affärsidé, innovation eller verksamhet som är lönsam och samtidigt skapar konkret nytta för exempelvis samhälle, människor eller miljö? Då kan du vara en av Blekinges gamechangers.

Bakom kampanjen, som till största del kommer att ske i sociala medier, står projektet Socialt entreprenörskap och företagande i Blekinges främjandesystem. Ett samverkansprojekt mellan Region Blekinge, Coompanion, Blekinge Business Incubator (BBI) och Almi som möjligörs med finansiering från Tillväxtverket. Flera andra aktörer i Blekinge kommer att spela en viktig roll under kampanjens gång såsom Netport Science park, Länsförsäkringar, Södra, Affärsverken och Blekinge Tekniska högskola (BTH).

Varför kör ni igång med kampanjen?

– Blekinge behöver personer som kan tänka nytt och affärsmässigt kring socialt företagande och hållbar utveckling och vars drivkraft är att hitta nya, innovativa lösningar på samhällsutmaningar. Det finns även ett stort behov av att förklara vad som menas med social innovation och vilken roll social innovation spelar, eller kan spela i vårt samhälle i dag och i framtiden, säger Johan Nilsson projektledare för projektet.

Vad innebär det att bli en gamechanger för Blekinge?

– Som #gamechangerBlekinge kommer du med på galleri över sociala företag och innovationer i Blekinge. Du ökar din synlighet, breddar ditt kontaktnät och erbjuds stöd i form av rådgivning.

Vår drivkraft i projektet är att fånga upp Blekinges samhällsentreprenörer och innovatörer och inspirera dem att ta nästa steg. Vi vet att de finns! Kanske är det steget att affärsutveckla sin verksamhet genom Coompanion, BBI, Almi eller Nyföretagarcentrum. Exempelvis kommer entreprenörer och företag erbjudas att pitcha sina affärsideér i Blekinges första Social Business board, säger Johan Nilsson.

Kampanjen avslutats med en digital inspirationsdag den 13 oktober då Blekinges gamechangers, utvalda av en jury med representanter från Blekinges näringsliv, presenteras.

Läs mer om #gamechangerBlekinge