Region Blekinges logotyp med bild på en tjej som sitter med sin hund och tittar ut över sjö

Region Blekinge skapar nationellt pris för ungdomslitteratur

Ungdomslitteraturpriset Hjärtans Fröjd ska delas ut årligen till årets svenska ungdomsroman. Idag finns inget renodlat ungdomslitteraturpris, vilket gör Hjärtans Fröjd unikt. Målet är att sätta nationellt fokus på Blekinge som en litterär region att räkna med.

Namnet Hjärtans Fröjd syftar på en av blekingeförfattaren Per Nilssons mest lästa böcker. Boken har blivit översatt till många språk, belönats med priser i Sverige, Holland och Tyskland och blivit dramatiserad många gånger och i flera länder. Priset sätter fokus på hans omfattande författarskap och visar att Blekinge är en plats där framgångsrika författare kan vara verksamma.

Pristagaren väljs ut av en expertjury bestående av bland andra författaren Per Nilsson och en ungdomsbibliotekarie i Blekinge. Priset består av ett vandringspris och en prissumma på 40 000 kronor och delas ut på Blekinge bokmässa.

Varför skapar Region Blekinge ett ungdomslitteraturpris?
- Att uppmärksamma författare som skriver för unga är viktigt! Genom priset positionerar sig Blekinge på den svenska litteraturkartan. Dessutom bidrar priset till att uppmuntra författare att skriva ungdomslitteratur och inspirerar unga att läsa, säger Kristina Hedberg, avdelningschef biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg.

Efter tre år ska priset utvärderas för att se vilket genomslag det har haft hos den svenska litteraturbranschen inklusive press, förlag och författare, den litteraturintresserade allmänheten nationellt och i Blekinge samt på ungdomars läsning och ungdomsbokens status i landet och Blekinge.