Vaccin godkänt – nu påbörjas arbetet med att vaccinera Blekingeborna

EU har godkänt ett första vaccin för EU:s medlemsländer vilket innebär att vaccination av Blekingebor kan påbörjas efter julhelgerna.

– Vi är förberedda på att börja vaccinera och vi kommer följa den prioriteringsordning som Folkhälsomyndigheten har tagit fram, säger Mats Berggren, operativ samordnare för covid-19.

Prioriteringsordningen innebär att allra först ska vaccinet erbjudas till personer som bor på särskilda boenden eller har hemsjukvård. Samt till personalen som möter särskilt sårbara personer. Därefter ska övrig personal i hälso- och sjukvård och personer i riskgrupp, inklusive 70 år eller äldre, erbjudas vaccin. Övriga över 18 år får det i ett senare skede.

En första symbolisk leverans i mellandagarna

De första leveranserna, en symbolisk mängd vaccin, når EU:s medlemsländer i mellandagarna. För Sverige innebär det cirka 200 doser per region att användas för de första vaccinationerna enligt prioriteringordningen.

För Blekinge innebär det att två särskilda boenden för äldre i Karlshamn, Östralycke och Ekegården, kommer att kunna erbjuda vaccin till sina boende. Det är personal från Region Blekinges läkarbil som kommer att genomföra vaccineringen i mellandagarna.

– Det känns oerhört bra att vi nu kommer igång med att vaccinera, och det känns naturligtvis extra roligt att Karlshamn får vara först ut i Blekinge, säger Christina Svensson, säkerhetsskyddschef i Karlshamns kommun.

En närbild på blåa flaggor med Region Blekinges logotyp.