Collage av olika hantverksbilder

SPOK Blekinge ska underlätta för lokal tillverkning och konsumtion

Nu lanseras SPOK Blekinge, ett koncept som vill förenkla för formgivare och designers i länet att hitta lokala tillverkningsmöjligheter. Förhoppningen är att stimulera till utveckling av konst och design i gamla och nya material - allt från slöjd till industri.

SPOK (samtida produktion och konsumtion) är ett koncept som drivs av Form/Design center Malmö. Komplicerade och onödigt långa tillverkningsled låg till grund för idén. Konceptet SPOK innebär att tillverkande företag presenteras på en webbplats där formgivare och designers fritt kan söka nya material och samarbetspartners.

Satsningen har varit framgångsrik och Blekinge är bland de första regionerna i landet att etablera SPOK lokalt när konceptet nu blir nationellt. I Blekinge kommer koncepetet att drivas av Region Blekinge i samarbete med Techtank.

– Vår förhoppning är att stärka företagen och regionen genom att kartlägga, samla och sprida kunskap om hållbara och lokala tillverkningsmöjligheter. Vi hoppas på många spännande möten och samarbeten, säger Görel Abramsson, kulturstrateg Region Blekinge och projektledare för satsningen.

Deltagare till testpanel sökes

Just nu söker SPOK Blekinge efter företag inom form och design som vill delta i en testpanel som ska utvärdera konceptet SPOK Blekinge i sin helhet, från besök på webbplatsen till färdig prototyp.

– Eftersom det är ett nytt koncept som vi etablerar vill vi ha hjälp att utvärdera och förfina det. Vi tror stenhårt på konceptet och har höga ambitioner för SPOK Blekinge, säger Hanna Nilsson, projektledare inom kulturella och kreativa näringar, Region Blekinge.

De som väljs ut att ingå i testpanelen får en ersättning på 10 000 kr och får möjlighet att ställa ut den prototyp som tas fram under testperioden.

Digitalt lanseringsevent den 25 mars

SPOK Blekinge lanseras på ett digitalt event den 25 mars där man får veta mer om konceptet och vilka möjligheter det kan ge. Men redan nu kan man läsa mer om Spok Blekinge och anmäla sig till testpanel och lanseringsevent på regionblekinge.se/spok.