En illustration av ett träd

Humor smittar på digital litteratur- och berättarfestival!

Mellan den 6 och 13 mars går Region Blekinge och Blekinges kommuner samman och bjuder in till digitala evenemang med litteraturen i fokus. Årets tema är Humor smittar!

Författarsamtal, workshops och skrivarverkstäder, allt i digital form som alla har möjlighet att delta i, oavsett var man bor. Lyssna och ställ frågor till Kalle Lind som berättar om sin bok Hasse Alfredson: En sådan där farbror som ritar och berättar. Eller locka fram din humor med Maria Maunsbach i en skrivarverkstad.

Länkar till de olika evenemangen publiceras på Berättarkrafts webb och finns kvar sju dagar efter sändning. Vissa av programpunkterna ska man anmäla sig till, andra är öppna.

Berättarkraft har anordnats sedan 2013 för att ge alla i Blekinge mer av litteratur och läsning. Evenemanget är ett samarbete mellan Blekinges kommuner och Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg och Region Blekinge.

Den 6 mars avgörs Berättarkrafts skrivtävling för unga med årets tema “Humor smittar”. Det blir även premiärutdelning för det nyinstiftade litteraturpriset Hjärtans Fröjd - bästa svenska ungdomsbok 2020.

Tamara Mivelli tilldelas Hjärtans fröjd - litteraturpris till bästa svenska ungdomsbok 2020

Under festivalen delas Hjärtans Fröjd ut för första gången; ett nationellt litteraturpris till bästa svenska ungdomsbok. Premiärpristagare är
Tamara Mivelli som tilldelas priset för hennes debutroman jag klyver er itu.

Författaren är född 1989 och är bosatt i Stockholm. Hon jobbar som statsvetare inom kulturområdet och har gått på Biskops-Arnö författarskola.

- Det är en stor ära! När Per ringde för att meddela att jag fått priset blev jag överraskad och väldigt, väldigt glad. Det är så fint att ungdomsboken får sitt eget pris och jag känner mig hedrad att få ta emot det första Hjärtans fröjd-priset, säger Tamara Mivelli.

Tamara Mivelli

Fotograf: Magnus Liam Karlsson

Litteraturpriset Hjärtans Fröjd instiftades nyligen av Region Blekinge till författaren Per Nilssons ära. Per Nilsson, bördig från Sölvesborg har gett ut över 40 böcker riktade till barn och unga och är översatt till 25 olika språk. Med kärleksromanen “Hjärtans Fröjd” vann han 1992 Rabén & Sjögrens pristävling och boken har vunnit många priser i flera länder. Vinnaren erhåller ett speciellt vandringspris, diplom samt 40 000 kronor.

Unga skribenter i Blekinge prisas

I samband med Hjärtans Fröjd prisutdelningen avgörs även Berättarkrafts skrivtävling för unga med årets tema “Humor smittar”. Juryn har valt ut tre vinnande bidrag som belönas med bokpaket, diplom och 3000 kronor respektive 1000 kronor. Prisutdelningen blir interplanetär stund vid brasan där vinnarna läser upp delar ur sina bidrag.