Blekingeföretag får hjälp att uppmuntra medarbetare att välja cykeln

Cykelinitiativet Växla upp! är ett erbjudande till företag och organisationer i Blekinge där företag och dess personal går samman och tävlar i cykelutmaningar. Målet är att få fler Blekingebor att välja cykeln, samtidigt som man bidrar till bättre cykelvägar och minskade koldioxidutsläpp.

Bakom Växla Upp! står NetPort Science Park, Blekinge Tekniska Högskola och Region Blekinge som utvecklat en app där cykelutmaningar ska ta reda på hur Blekingeborna cyklar. Resultatet blir viktigt underlag till kommande planeringar av cykelvägnät.

Att initiativet just nu vänder sig mot företagare är ingen slump.
–Idén till Växla upp! kommer ursprungligen från näringslivet, där medlemsföretag i NetPort Energikluster redan hösten 2016 skapade visionen ”Alla ska cykla” och att uppmuntra till detta genom en regional cykeltävling, säger Katarina Hansell Klusterledare för NetPort Energikluster.

– I dessa tider är det dessutom en utmaning att hålla den kollegiala gemenskapen levande, exempelvis på grund av distansarbete. Vi hoppas därför att många företag i länet nappar på att erbjuda spännande utmaningar för sina medarbetare. Att det dessutom är ett tävlingsmoment hoppas vi ska uppmuntra ännu mer! fortsätter Sarah Keidser som projektleder initiativet Växla upp!

Hitta platsen! Jaga milen! Skapa vanan!

Den 18 mars kl 13.30 bjuder initiativet in till ett digitalt informationsmöte där intresserade företag får se en demovisning av appen och de olika utmaningarna, i dagsläget tre fasta koncept. Företagen har även möjlighet att skapa unika utmaningar som gör att just deras medarbetare väljer cykeln.

Växla upp! passar alla arbetsplatser. Det enda som behövs är en mobiltelefon för att ladda ner app, en cykel, med eller utan el och motivation.

- Helt enkelt, genom att vara med i Växla Upp! bidrar ni inte bara till ert miljö- och friskvårdsarbete utan även till att förbättra cykelvägnätet i Blekinge! säger Sarah Keidser.

Anmäl dig till informationsmöte 18 mars här! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om Växla upp!
Växla upp! är en del av Kombinerad mobilitet i Blekinge, ett projekt som drivs i samverkan mellan
Region Blekinge, Energikontor Sydost, Blekinge Tekniska Högskola och NetPort Science Park.

Projektets mål är att minska koldioxidutsläpp från persontransporter och att få fler Blekingebor att resa hållbart med ökad möjlighet att välja och kombinera färdmedel. Läs mer om projektet. Öppnas i nytt fönster.