Region Blekinges logotyp med bild på ingången till Wämö center samt Region Blekinges flaggor

Medlemskap i kommitté ska stärka Blekinge

Blekinge vill synliggöra sina styrkor och sin attraktivitet, och dessutom förbättra förutsättningarna för utveckling och samverkan. Därför har regionstyrelsen beslutat att Region Blekinge tillsammans med länets kommuner ska ansöka om medlemskap i Greater Copenhagen Committe.

Det handlar om en politisk kommitté som hittills omfattar Region Skåne, Region Halland och i Danmark Köpenhamnsregionen och Region Själland. Alla 85 kommuner i dessa regioner är också medlemmar i kommittén. Frågan om medlemskap för Blekinge har behandlats av det regionala samverkansrådet. Region Blekinge och samtliga kommuner är överens om att gå vidare i processen att bli medlemmar. Avsikten är att medlemskapet ska börja gälla från och med nästa årsskifte.

Beslutsunderlag

Här kan du läsa beslutsunderlag till ärenden vid Region Blekinges politiska sammanträden.​​​​ Länk till annan webbplats.