En sjuksköterska håller upp ett hjärta framför sig samt Region Blekinges logotyp.

Självtest för HPV kan minska risken för livmoderhalscancer

Nu kan Region Blekinge erbjuda självtester för HPV-virus. Den här veckan får cirka 1 000 kvinnor i länet hem ett självprovtagningskit för att enkelt kunna testa sig. Målet är att minska cancerrisken för länets kvinnor.

Den stora gruppen kvinnor med livmoderhalscancer finns bland dem som inte har gått på gynekologisk cellprovtagning på flera år. I Blekinge handlar det om cirka 1 000 kvinnor som inte tagit cellprov på sju år eller mer. Det är i första hand de som nu får möjlighet att med självtest analysera om det finns HPV-virus som på sikt skulle kunna ge cellförändringar.

- Vi vill underlätta för kvinnor som av olika anledningar inte har tagit cellprov på länge. Det här blir ytterligare en möjlighet och förhoppningsvis ett sätt att minska risken för livmoderhalscancer, säger Eleonor Sällberg, samordningsbarnmorska på Region Blekinge.

Kan inte göra fel

Under vecka 15 börjar självprovtagningskiten​ skickas hem till de berörda kvinnorna. I det vita kuvertet finns provtagningsmaterial och tydliga anvisningar med text, bilder och hänvisningar till var man kan hitta information på andra språk. Du tar provet och skickar det med ett medföljande kuvert. Provet skickas sedan till laboratoriet och precis som vid ett cellprov hos barnmorska kommer svaret i brevlådan inom några veckor.

- Det är lika säkert och tillförlitligt som att ta ett prov hos oss och du kan inte göra fel. Jag vill dock poängtera att det fortfarande är allra bäst att komma när du blir kallad till cellprov. Den personliga kontakten är värdefull, säger Eleonor Sällberg.

Självtesten ersätter alltså inte cellprovtagning, men kan vara ett sätt att nå kvinnor som av olika anledningar inte har kommit när de blivit kallade.

- Men på längre sikt är målet att fler grupper ska kunna använda självtester för HPV-virus, säger Eleonor Sällberg.

Får hem kallelse

Om svaret är negativt behövs inga åtgärder. Men om det skulle visa positivt får du hem en kallelse till cellprov.

- Vi hoppas att så många som möjligt tar chansen eftersom det förebyggande arbetet är otroligt viktigt för att minska risken för livmoderhalscancer, säger Eleonor Sällberg.

Fakta:

HPV (Humant papillomvirus) är en smittsamt sexuellt överförbar infektion. HPV-infektionen är symtomfri och läker oftast ut av sig själv. Vissa HPV-typer kan dock ge upphov till olika typer av cancer.

I Sverige kallas alla kvinnor mellan från 23 och 64 år regelbundet till gynekologisk cellprovtagning. Cellprovskontroller är ett effektivt sätt att upptäcka cellförändringar och förebygga livmoderhalscancer.

Läs mer om gynekologisk cellprovtagning på 1177.se.​​​ Länk till annan webbplats.