Region Blekinges logotyp med bild på en bokskog

Region Blekinge klara innan det nationella vaccinmålet

På fredag den 14 maj öppnar bokningen av vaccination för fas 4. Trots färre vaccindoser än förväntat är prognosen att Region Blekinge klarar målet redan i början av augusti.

Det nationella vaccinmålet, det vill säga att alla vuxna i Sverige ska ha erbjudits en vaccindos, är satt till den 5 september. Men Region Blekinge räknar med att vara klara långt innan dess.

- Vår bedömning i dag är att vi har uppfyllt detta vecka 31, alltså i början av augusti. Den bedömningen gör vi utifrån aktuell leveransprognos som givetvis kan ändras, men vi är glada över att kunna ge det här beskedet, säger biträdande vaccinsamordnare Henrik Magnell.

Fas 4 inleds alltså fredagen den 14 maj och fasen är indelad i fyra grupper i fallande åldersindelning. Det blir då fyra lika stora grupper på cirka 20 000 personer per grupp. Först ut att boka sig är åldersgruppen 50-59 år.

- Vi använder oss fortsatt av bokningssystemet på 1177.se där man bokar tid på sin vårdcentral. Om det inte finns några lediga tider är det bara att gå in och titta dagen efter, säger Henrik Magnell.​

Enligt de senaste prognoserna får Blekinge cirka 10 000 vaccindoser i veckan. För att kunna vaccinera så många som möjligt så snabbt som möjligt använder vissa vårdcentraler sig av större lokaler. Exempel på sådana lokaler är Brinova Arena i Karlskrona och Bellevueparken i Karlshamn. Genom bokningssystemet på 1177.se ser du om din vårdcentral vaccinerar i ordinarie lokal eller på annan plats.

Fas 4 delas in i åldersintervall enligt följande:

50-59 år

40-49 år