Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Förstärkt ersättning för extra arbetspass i vården i sommar

Den som tar extra arbetspass inom dygnet runt-sjukvården i Blekinge kan få förstärkt ersättning under sommarens semesterperioder. Det har regionstyrelsen beslutat vid sammanträdet den 9 juni.

Bakgrunden är den särskilt ansträngda situationen i vården till följd av coronapandemin. Den förstärkta ersättningen är 1 000 kronor per pass på vardag, 1 500 per pass på helg. De som kan få den är sjuksköterskor, barnmorskor och undersköterskor som arbetar inom dygnet runt-verksamhet, operationsverksamhet och kirurgklinikens onkologiska dagverksamhet (tumörsjukvård på dagtid).

Beslut som fastställs av regionfullmäktige

Regionstyrelsen behandlade även ärenden där beslutet ska fastställas av regionfullmäktige. Det handlar bland annat om:

• delårsbokslut
  • köp av fastighet för att bygga materialdepå
  • länsövergripande skolbiljett och flexbiljett.

Protokoll och beslutsunderlag

Här kan du läsa protokoll och beslutsunderlag från samtliga politiska sammanträden i Region Blekinge​ Länk till annan webbplats.​​​​​.​​​