Brådjupa - en helt ny dansfestival i södra Sverige

I dag släpps programmet för den första upplagan av Brådjupa Blekinge Dansfestival. Det handlar om en helt ny festival, som äger rum i Karlshamn den 1-5 september.

Dans i Blekinge och Regionteatern Blekinge Kronoberg arrangerar tillsammans Brådjupa Blekinge Dansfestival. Ett mål med Brådjupa är att fortsätta etablera Blekinge som en attraktiv region för danskonstnärer och dansintresserad publik. Att främja den professionella danskonsten i länet, och på sikt bli en internationell mötesplats för dans är andra mål med festivalen

Under fyra intensiva dygn fylls Lokstallarna i Karlshamn av dans. Det blir dansklasser, morgonbad, workshops, konstnärssamtal, filmvisningar, panelsamtal, med mera.

- Brådjupa är en festival där vi får både får ta del av koreografers färdiga verk och danskonstnärers utforskande processer. En festival där dörren står öppen och vi får kika in och se tanke och kropp i arbete. En festival där vi får kliva in i ett rum i rörelse, säger Rebecca Yates, konstnärlig projektledare för Brådjupa Blekinge Dansfestival.

Brådjupa – ett ord från Blekinge
Ordet brådjupa betyder att lära känna någon på djupet väldigt snabbt. Ordet är hämtat ur boken Blekinges 200 ord för kärlek, skapad av scenkonstgruppen Pinamackorna i dialog med Blekingebor.

Region Blekinge är en av de organisationer som ger stöd till Brådjupa Blekinge Dansfestival, både ekonomiskt och på andra sätt.

- Det är fantastiskt att vi Blekingebor kommer att kunna ta del av den danskonst som Brådjupa erbjuder. Jag ser verkligen fram emot att få uppleva allt från internationell till regional danskonst av riktigt hög kvalitet här på hemmaplan, säger Malena Sandgren, enhetschef för kultur- och bildningsenheten i Region Blekinge.

Här kan du läsa programmet Länk till annan webbplats.

Mer om Brådjupa
Brådjupa Blekinge Dansfestial äger rum den 1-5 september. Biljetter släpps i början av augusti på bradjupa.se. Följ Brådjupa på instagram: @blekinge_dansfestival.

Temat för Brådjupa är Same sea, temporary islands. Temat talar konkret om vår geografi; om havsbandet och skärgården i Blekinge. Same sea står också för alltings ursprung, det som skiljer oss åt och binder oss samman. Same sea påminner om den ständiga rörelsen, det eviga, själva tillvarons kärna. I kontrast står temporary islands som en metafor för det individuella och tillfälliga, människans ändliga existens.

Festivalen är ett samarbete mellan Dans i Blekinge och Regionteatern Blekinge Kronoberg. Med stöd av Kulturrådet, Region Blekinge, Karlshamns kommun och Ronneby kommun. Samarbetsparter: Konst i Blekinge, Karlshamns Riksteaterförening.