Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

18 år eller äldre erbjuds mRNA-vaccin mot covid-19

Från och med den 4 augusti kan du som är 18 år eller äldre, och inte fått din första dos vaccin, boka tid för vaccinering mot covid-19 med mRNA-vaccin. Samtidigt öppnar tidsbokningen på 1177.se för alla som erbjuds vaccin.

Du som är 18 år eller äldre och ännu inte fått din första dos vaccin kommer från och med den 4 augusti erbjudas något av de mRNA-vaccin som just nu används, från Pfizer eller Moderna.

Vilket av mRNA-vaccinerna som erbjuds beror på tillgången, och det går inte att välja vaccinsort.

Samtidigt öppnar Region Blekinge tidsbokningen på 1177.se för alla som erbjuds vaccin.

- Vi uppmanar alla att boka via 1177.se i stället för att boka via vårdcentralernas telefonlinje, säger Mats Berggren, vaccinsamordnare i Region Blekinge.

Du som har fått en första dos och är inbokad för en andra dos med Astra Zenecas vaccin får denna enligt plan.

Bakgrunden till att de som är 65 år eller äldre nu också erbjuds mRNA-vaccin är att regionerna inte längre kommer att tilldelas nya vaccindoser från Astra Zeneca enligt beslut från Folkhälsomyndigheten.

Mer information finns på Folkhälsomyndighetens webbplats:

Användning av AstraZenecas vaccin avvecklas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.