Per Anders Rudelius

Dokumentärfilmare tilldelas Region Blekinges kulturpris 2021

Per Anders Rudelius, dokumentärfilmare i Karlshamn är Region Blekinges kulturpristagare 2021. Kulturpriset delas ut på Blekingedagen den 12 november i Sölvesborg, i år med temat "Blekinge i världen och världen i Blekinge".

Per Anders Rudelius lyfter med varsam hand fram personer och händelser i Blekinge i sina dokumentärfilmer, ofta särskilt utsatta och/eller känsliga händelser. Rudelius skildrar verkligheten och lyfter fram människors både styrkor och tillkortakommanden på allra bästa sätt. Hans gärning är väl värd att uppmärksammas och prisas på hemmaplan.

Så löd nomineringen som gjorde att Kultur- och bildningsnämnden igår beslutade att årets Kulturpris går till Per Anders Rudelius. Priset, med prissumman 40 000 kronor, delas ut årligen för att uppmärksamma värdefulla gärningar inom konst- och kulturområdet.

Jag är så överraskad och tacksam över att ha fått detta pris! Det betyder mycket att mina skildringar av människor och händelser i länet uppmärksammas på hemmaplan. Man behöver inte åka så långt för att hitta spännande historier att berätta. Fortsättning följer, Blekinge är min plats på jorden. Tack! - Per Anders Rudelius.

Idag är det 40 år sedan som den sovjetiska ubåten U137 gick på grund i Karlskrona skärgård. Svt dokumentär uppmärksammar detta genom att släppa Rudelius film "U137 på grund" som dokumentärklassiker på svt play.

Prisutdelning på Blekingedagen
Kulturens kraft i samhällsutvecklingen är stor. Det kan handla om att bidra till ökat mervärde inom livslångt lärande, folkhälsa, innovationsklimat, social sammanhållning, hållbara livsmiljöer, internationella och interkulturella relationer.

Det är därför ingen slump att Region Blekinges kulturpris delas ut på Blekingedagen, en dag där alla som arbetar med att utveckla och driva utveckling i länet samlas. Läs mer om Blekingedagens innehåll Öppnas i nytt fönster.

Per Anders Rudelius
Sedan slutet av 90-talet har Rudelius bl a gjort följande filmer: Bengt Berg – dömd och glömd, En konstnär, en bluesman och en fåraherde, U137 på grund, Caj och hans demoner, Älska mig för den jag är – Daniella och Jens, Småskalighetens hjältar, Svart måndag - vita knogar, Den siste kustfiskaren, Minkfarmarna, Greven och frälsebönderna, Hallå hör ni mig, Tyskungarna – barn av de hatade, Det goda livet – på spanska solkusten och nu senast Pojkarna och skotten i Rödeby. Ett flertal av Rudelis filmer finns att se på svt play.