Nu börjar införandet av appen Din vård Region Blekinge vid vårdcentraler, jourcentraler och närakutmottagning

Från och med i morgon, den 1 december, börjar införandet av appen Din vård Region Blekinge vid regionens vårdcentraler, jourcentraler och närakutmottagning. Appen införs stegvis enligt en plan som löper fram till april nästa år.

​Ungdomsmottagningarna i Blekinge har haft appen i drygt ett år, och nu utökas införandet.

I Din vård Region Blekinge kan du som invånare i Blekinge söka kontakt med din vårdcentral, jourcentralen eller närakutmottagningen. Du kan själv välja vilken kontaktväg du vill ha till vården:

• via appen eller via telefonnumret till din vårdcentral
  • eller via appen eller via telefonnumret 1177 för jourcentralerna och närakutmottagningen.

När du går in i Din vård Region Blekinge skriver du in ditt ärende. Du får då en medicinsk bedömning, och åtgärder efter behov. Det kan handla om att ge dig råd om hur du tar hand om dig själv, eller att erbjuda ett digitalt eller fysiskt besök till en läkare eller sjuksköterska.

För digitala besök gäller samma avgift som för ett fysiskt besök. Här kan du läsa mer om vilka avgifter som gäller för besök i hälso- och sjukvården Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Ärendet behandlas så snart som möjligt

Du kan skriva in ditt ärende i appen när som helst under dygnet. Mottagningen behandlar ditt ärende så snart som möjligt under mottagningens öppettider. I varje mottagning som finns i appen anges när mottagningen är bemannad. Ärendena behandlas i prioriterad ordning, där den som har störst medicinskt behov får hjälp först.

- Det är inte säkert att du får svar samma dag om inte ditt medicinska behov kräver det. Men vi strävar alltid efter att återkomma så snart som möjligt. Du kan till exempel skriva in ditt ärende till vårdcentralen på kvällen och får svar dagen efter, när vårdcentralen öppnat. Det blir ett nytt och smidigare sätt att kontakta vården, som vi tror att många kommer uppskatta, säger Annika Mellqvist, hälso- och sjukvårdschef i Region Blekinge.

På jourcentralen och närakutmottagningen tas patienter emot som vårdpersonalen bedömt behöver få hjälp innan vårdcentralen öppnar igen. Det gäller oavsett om du söker vård via telefon eller Din vård Region Blekinge.

Här hittar du appen Din vård Region Blekinge

Du hittar appen genom att söka på ”Din vård Region Blekinge” i App store om du har en Iphone eller i Google play om du har en Androidtelefon.

- Med Din vård Region Blekinge erbjuder vi ytterligare ett verktyg som ska hjälpa dig så att du får rätt omhändertagande, på rätt plats och i rätt tid, säger Annika Mellqvist, hälso- och sjukvårdschef i Region Blekinge.

Preliminär plan för införande

• Samaritens vårdcentral, Wämö vårdcentral, jourcentralerna i västra och östra Blekinge, närakutmottagningen: den 1 december 2021
  • Brunnsgårdens vårdcentral: den 17 januari 2022
  • Olofströms vårdcentral, Sölvesborgs vårdcentral: den 31 januari 2022
  • Kallinge vårdcentral (inklusive mottagningen i Bräkne-Hoby), Trossö vårdcentral: den 28 februari 2022
  • Nättraby vårdcentral och Rödeby vårdcentral: den 31 mars 2022
  • Jämjö vårdcentral och Lyckeby vårdcentral: den 29 april 2022.