Region Blekinge tar ansvar för sena avbokningar

De nya restriktionerna för att få ner smittspridningen av covid-19 innebär bland annat inställda julbord för Region Blekinges anställda. Men de avbokade julborden ska kompenseras.

-Vi tar vårt ekonomiska ansvar, säger regiondirektör Peter Lilja.

Med anledning av den höga smittspridningen av covid-19 i länet har Region Blekinge beslutat om skärpta restriktioner för våra anställda en tid framåt. Det innebär bland annat att julbord och andra trivselaktiviteter inte får genomföras.

- Det är givetvis väldigt tråkigt, men vi måste göra allt vi kan för att minska smittspridningen. Det är vårt främsta uppdrag, säger regiondirektör Peter Lilja.

Ambitionen är att de inställda aktiviteterna ska ge så små konsekvenser som möjligt för både medarbetare och berörda arrangörer. Därför har Region Blekinge beslutat om särskilda rutiner för att hantera de avbokningar som har gjorts. Rutinerna innebär bland annat att Region Blekinge står för en del av restaurangens kostnader vid sena avbokningar.

- Det har hela tiden varit vår avsikt att externa aktörer ska påverkas så lite som möjligt. I första hand ska man undvika avbokningar och istället hitta andra lösningar. Men om inte det är möjligt så har vi nu tagit fram rutiner vilket förhoppningsvis underlättar för alla inblandade, säger Peter Lilja.