Ett år sedan den första vaccinationen mot covid-19

För ett år sedan gavs de första doserna vaccin mot covid-19 i Blekinge. Sedan dess har 117 550 personer valt att vaccinera sig mot sjukdomen med minst två doser.

Den 27 december 2020 inleddes vaccinationerna mot covid-19 i Blekinge. Först ut att vaccineras var personer på två särskilda boenden för äldre i Karlshamn. Sedan rullade det på, dock inte helt friktionsfritt.

-Vi, precis som andra regioner i landet, fick inte vaccindoser i den takt vi först trodde, så inledningsvis tog det lite längre tid än planerat, säger Mats Berggren, som då var vaccinsamordnare i Region Blekinge.

I början handlade utmaningarna alltså främst om tillgången till vaccin. Detta förändrades senare till att mobilisera resurser för att utföra vaccinationerna. Men trots svårigheter har Region Blekinge lyckats vaccinera 117 550 personer med minst två doser, vilket är högre än rikssnittet.

­-Alla, både invånare och medarbetare, har gjort en fantastisk insats för att få så många Blekingebor vaccinerade. Vi är en helt annan organisation nu och vi har lärt oss otroligt mycket under det här året, säger vaccinsamordnare Anna Tegel.

Nu planeras för en permanent organisation som ska hantera covidvaccinationer även framåt. Det kommer att behövas nu när det börjar bli dags för dos 3 för stora delar av befolkningen.

Täckningsgrad 12-110 år minst två doser: 84 procent

Täckningsgrad 65+ dos 3: 78 procent.

Antal personer i alla åldrar:

• Dos 1 - 117 509
  • Dos 2 - 117 550