Den regionala coronastatistiken upphör

Från och med den 11 februari slutar Region Blekinge att leverera statistik över antalet nya fall av covid-19 i länet. Orsaken är att rutinerna för vem som kan testa sig förändras och siffrorna går då inte längre att jämföra.

Sedan i mars 2020 har Region Blekinge presenterat statistik över antalet nya bekräftade fall av covid-19, antalet inlagda med covid-19 och antalet dödsfall. I perioder har siffrorna redovisats på daglig basis, men de senaste månaderna har de uppdaterats två gånger i veckan.

Intresset för siffrorna är stort och sidan med statistik kopplad till covid-19 har varit den mest besökta på regionblekinge.se. Men från den 11 februari upphör alltså uppdateringarna om antalet nya fall. Orsaken är de förändrade rutinerna kring provtagning.

- Eftersom provtagningsindikationen förändrats radikalt kan vi inte längre jämföra med tidigare siffror gällande nya fall, säger smittskyddsläkare Bengt Wittesjö.

Region Blekinge kommer fortsatt att redovisa antalet inlagda patienter med covid-19 samt antalet dödsfall. De siffrorna publiceras två dagar i veckan, tisdagar och torsdagar med start den 15 februari.