Närbild på mobiltelefon och appen Din vård Region Blekinge.

Nu är alla regionägda vårdcentraler anslutna till appen Din vård Region Blekinge

Införandet har gått snabbare än planerat. Från och med i dag är alla regionägda vårdcentraler anslutna till appen Din vård Region Blekinge. Appen innebär att Blekinges invånare får ytterligare en kontaktväg till vården, och lättare att nå sin vårdcentral.

- Patienter ställer samma krav på vården som man gör på övriga samhället, där det digitala är en del av vardagen. Nu möter vi upp denna utveckling inom vården i Blekinge, säger Anders Lund (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Blekinge.

Appen Din vård Region Blekinge fungerar som ett regionalt alternativ till liknande nationella tjänster, som haft en konstant ökning av sina besök. Den ursprungliga planen var att samtliga regionägda, vårdcentraler skulle vara anslutna till Din vård Region Blekinge i slutet av april. Men det har gått snabbare än planerat.

- Verksamheten och arbetsgruppen har gjort ett jättejobb! Vi har snabbat på och halverat införandetiden jämfört mot den ursprunglig planen, vilket är fantastiskt med tanke på pandemi och vaccinationer, säger Annika Mellquist, hälso- och sjukvårdschef i Region Blekinge.

Alla ärenden där någon kontaktar vården via appen får en medicinsk bedömning och resulterar i en insats som utgår från behovet. Det kan handla om att ge dig råd om hur du tar hand om dig själv, eller att erbjuda ett digitalt eller fysiskt besök till en läkare eller sjuksköterska.

Du som invånare väljer själv om du vill kontakta din vårdcentral via appen eller via telefon. För digitala besök gäller samma avgift som för ett fysiskt besök. Här kan du läsa mer om vilka avgifter som gäller för besök i h​älso- och sjukvården.​ Länk till annan webbplats.

- Med ytterligare kontaktvägar skapar vi en mer tillgänglig vård. Digitala tjänster är ett av de sätt som vi jobbar på för att föra vården nä​rmare patienten och stärka vårdcentralerna och den nära vården, säger Annika Mellquist.

Fakta om appen Din vård Region Blekinge

Du hittar appen genom att söka på "Din vård Region Blekinge" i App store om du har en Iphone eller i Google play om du har en Androidtelefon.

Din vård Region Blekinge har införts stegvis. Först ut av vårdcentralerna var Samaritens vårdcentral och Wämö vårdcentral den 1 december 2021. Då infördes appen även vid jourcentralen och närakutmottagningen. Vid dessa mottagningar har cirka 1 300 kontakter tagits hittills.

Vid Sölvesborgs vårdcentral infördes appen den 1 februari. Vid övriga regionägda vårdcentraler sker införandet den 1 mars.

Sedan tidigare finns Din vård Region Blekinge vid länets ungdomsmottagningar.​