Hjärta och "Blekinge" skrivet i sand på en strand.

Region Blekinge erbjuder nytt stöd riktat till professionella kulturskapare

Under tisdagen beslutade kultur- och bildningsnämnden om att inrätta ett nytt produktionsstöd till professionella kulturskapare. Dessutom finns det nu extra pengar att söka för bland annat omstart och uppstart av Blekinges kulturliv.

De som kan söka det nya stödet ”produktionsstöd för professionella kulturskapare” är både föreningar, aktiebolag, kommuner och enskild näringsidkare med enskild firma.

- Med det nya stödet breddar vi kulturutbudet i Blekinge i och med att vi når nya målgrupper, säger Kevin Ny, (C), ordförande i kultur- och bildningsnämnden.

Extra medel att söka

I år finns det totalt cirka 2,5 miljoner kronor fördelat på tre olika stöd. Det är över en miljon kronor mer än tidigare. Just nu finns det dessutom extra medel att söka för professionella kulturskapare, regionala kulturverksamheter och kulturföreningar med regionala uppdrag. De extra medlen ska användas till:

• Omstart och uppstart av kulturlivet
  • Fler och nya deltagare i Blekinges kulturliv

-Det känns särskilt roligt att kunna satsa på kulturen och de som har slitit under den tuffa perioden med begräsningar på grund av pandemin, säger Görel Abramsson, kulturstrateg i Region Blekinge.

Inom några veckor är det möjligt att söka det nya stödet. Mer information kommer på regionblekinge.se.