Hållbarhetspriset 2021

Region Blekinges pris för hållbar utveckling 2021 delas mellan två pristagare

Stigmännen Karlshamns Orienteringsklubb och Orienteringsklubben Orion delar på Region Blekinges pris för hållbar utveckling 2021. Stigmännen prisas för sitt arbete med konceptet ”Hitta ut” och Orion prisas för sitt arbete med promenad- och cykeltrim.

Det blev Stigmännen och Orion som fick ta emot Region Blekinges pris för hållbar utveckling 2021. Priset delades ut under regionfullmäktiges möte på onsdagen.

Under nio år har Stigmännen erbjudit alla hushåll i Karlshamns kommun gratiskartan för ”Hitta ut”. Ett koncept som under åren blivit alltmer populärt, inte minst under pandemin.

”Hitta ut” är en friskvårdsaktivitet som går ut på att hitta kontroller utomhus, så kallade checkpoints, med hjälp av en karta. Det finns flera olika svårighetsgrader och aktiviteten kan utövas av alla.

– Vi ser priset som ett glädjande bevis på att orientering och ”Hitta ut” får många människor att må bra. ” Hitta ut” är roligt, bra för hälsan och sprider upptäckarglädje, säger Lars-Gunnar Bengtsson, ordförande för Stigmännen.

Stigmännen delar Region Blekinges pris för hållbar utveckling med Orion, som tilldelas priset för sitt arbete med promenad- och cykeltrim.

Promenad- och cykeltrim är en aktivitet där deltagaren ska ta sig till olika utomhusplatser som är markerade på en karta. Vid varje punkt har ett foto tagits på någon detalj, rätt plats ska sedan paras ihop med rätt fotografi.

– Det känns fantastiskt att få ett sådant här pris. Denna typ av aktiviteter betyder mycket för folkhälsan och det känns även bra att visa för folk hur mycket fint det finns i närområdet. Man behöver inte resa för att få en fin naturupplevelse, säger Johan Swartz, ordförande för Orion.

Motivering

Stigmännen Karlshamns Orienteringsklubb tilldelas priset för sitt arbete med ”Hitta ut” som alla kan delta i oavsett ålder, funktionsvariation och social och ekonomisk status.

Orienteringsklubben Orion tilldelas priset för sitt arbete med promenad- och cykeltrim som har lockat ut människor från isolering i hemmet.

Priset

Region Blekinges pris för hållbar utveckling delas årligen ut av regionfullmäktige. Det går till personer, organisationer, myndigheter, företag eller liknande som gjort betydande insatser för en hållbar utveckling i syfte att uppnå ett långsiktigt hållbart samhälle, med friska invånare i en sund miljö. Årets pris består, förutom äran, av 30 000 kronor per vinnare.