Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Region Blekinge tecknar avtal med privat gynekolog

Region Blekinge har i dag tecknat avtal med Skärgårdsgyn AB om att utföra gynekologi på uppdrag av regionen.

- Det är bra att vi får till en lösning för länets kvinnor och som kan avlasta vår egen kvinnoklinik, säger Kjell Ivarsson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Blekinge.

Bakgrunden är att Region Blekinge under en tid inte haft avtal med någon privat gynekolog. Upphandlingen av en ny gynekolog avbröts den 26 april, och Region Blekinge har därefter valt att i stället göra en så kallad direktupphandling.

- Det har gjort att vi har kunnat få ett avtal snabbare, men innebär också att vi har en kortare avtalstid, på max två år, förklarar Joakim Kristensson, strategisk inköpschef i Region Blekinge.

Skärgårdsgyn AB ska enligt avtalet börja ta emot gynekologipatienter i Blekinge senast den 1 september.