Region Blekinges logotyp och en närbild på en sjuksköterska med en droppställning

Ny vårdavdelning på Blekingesjukhuset

Den 2 juni invigs en helt ny medicinavdelning på Blekingesjukhuset i Karlskrona. Med avdelning 57 ska antalet utlokaliserade patienter minska samtidigt som patientsäkerheten ökar när patienterna hamnar i rätt säng från början.

Medicinavdelning 57 tog emot sina första 14 patienter den 16 maj. Men avdelningen ska växa och fullt utbyggd rymmer den 21 vårdplatser.

-Det behövs. Syftet med vår nya avdelning är att minska antalet utlokaliserade patienter, det vill säga patienter som ligger på avdelningar där de egentligen inte hör hemma. Med rätt patient i rätt säng höjer vi patientsäkerheten, säger Elisabeth Arebark, avdelningschef på avdelning 57, som initialt tar emot patienter med lung- och njursjukdomar.

Att öppna en helt ny vårdavdelning är unikt inom sjukvården i dag. Här har medarbetarna fått vara delaktiga i att sätta rutiner och ta fram nya arbetssätt redan från början, allt för att ge de bästa förutsättningarna för både patienter och medarbetare.

-Vi skapar något nytt här. 57:an blir inte en vanlig avdelning, det blir i stället en avdelning i framkant och som ska vara modell för andra, säger hälso-och sjukvårdsdirektör Kjell Ivarsson.

Region Blekinge har rekryterat både undersköterskor och sjuksköterskor som ska bemanna den nya avdelningen. Inom kort börjar rekryteringen av det tredje vårdlaget som ska bemanna resterande sju vårdplatser. Målsättningen är att avdelning 57 ska vara fullt utbyggd med 21 vårdplatser hösten 2022.