Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Region Blekinge inrättar stipendium för vård- och omsorgselever

2 000 kronor i stipendium. Det ska Region Blekinge börja dela ut till en avgångselev från var och en av de skolor i länet som bedriver vård- och omsorgsprogram med inriktning mot hälso- och sjukvård. Detta enligt ett beslut av regionstyrelsen vid sammanträdet den 8 juni.

Syftet med stipendiet är att uppmuntra de elever som gjort särskilt intryck under sin praktik, och visat prov på egenskaper och kompetens som Region Blekinge definierat tillsammans med representanter för vård- och omsorgsprogrammen. Bland de nio kriterier som bedömningen kommer att utgå från finns gott bemötande, en positiv människosyn och stort engagemang för arbetet.

Öppnandet av familjecentral framflyttad

Öppnandet av en familjecentral i Kungsmarken i Karlskrona flyttas fram. Det framkommer i ett annat av de ärenden regionstyrelsen behandlat. I stället för i december i år planeras nu för ett öppnande i juni 2023. Orsaken till förseningen är bland annat svårigheten att hitta en optimal planlösning. Familjecentralen är ett projekt som drivs i samarbete mellan Karlskrona kommun, Region Blekinge och det privatägda Prima Vård. Familjecentralen bedriver förebyggande och hälsofrämjande arbete med speciellt fokus på tidiga insatser.

Ärenden som beslutas slutgiltigt av regionfullmäktige

​Regionstyrelsen har även behandlat ärenden som ska beslutas slutgiltigt av regionfullmäktige vid sammanträdet den 21 och 22 juni. Det gäller bland annat:

• delårsrapport
  • fastighetsförvärv och försäljning (Kungsplan och före detta Trossö vårdcentral
  • omställning av vårdplatser
  • kostnadsfri vaccination för ett antal sjukdomar.

Protokoll och beslutsunderlag

Här kan du läsa protokoll och beslutsunderlag från politiska sammanträden i Region Blekinge Länk till annan webbplats.​​​​​​.​​​​​