Region Blekinges logotyp med bild på en tjej som gör ett hopp vid havet

Barnrättsambassadörerna vill öka ungas inflytande i Blekinge

Ungdomar glöms ibland bort inom hälso- och sjukvården. Det menar årets barnrättsambassadörer som arbetar för att utveckla Region Blekinges verksamheter ur barn och ungas perspektiv. De har flera förslag på förbättringar.

Under fyra sommarveckor har barnrättsambassadörerna besökt totalt 13 verksamheter i Region Blekinge. Det handlar bland annat om olika delar av hälso- och sjukvården, patientnämnden, palliativ vård och kultur- och bildning.

Hälso- och sjukvården är bra med barn, men mindre bra när det gäller ungdomar. Det konstaterar Taima Jalbut, 17 år och en av årets barnrättsambassadörer.

- Vi räknas alla som barn, men det är stor skillnad på en 2-åring och en 17-åring. Det missar man lite inom sjukvården.

Hamnar mellan stolarna

Det händer mycket när man fyller 18 år, men de fem barnrättsambassadörerna tycker att det saknas information om skillnaderna mellan barn och vuxna inom hälso-och sjukvården.

- Det är lätt att hamna mellan stolarna utan att veta vart man ska vända sig. Här kan Region Blekinge och andra regioner bli bättre med att informera på ett sätt som riktar sig mot unga, säger Louise Nilsson, 17 år.

Just att nå ut till barn och unga är en utmaning som många verksamheter har gemensamt enligt barnrättsambassadörerna. Det finns inga enkla lösningar, men ett sätt kan vara att använda sig av referensgrupper med ungdomar.

Coolt att påverka

-Om ungdomar ska få vara med och påverka måste även vi vara med tidigare i processen. Att låta unga vara med och bestämma kan också vara ett sätt att locka yngre målgrupper att vilja bo och leva i Blekinge. Det är coolt att påverka, säger Matilda Sacklin, 18 år och handledare för barnrättsambassadörerna.

Hon är här för andra året och beskriver arbetet i Region Blekinge som roligt och givande. Kollegan Louise Nilsson håller med.

-Det märks att verksamheterna lyssnar på vad vi har att säga och att de vill ha oss här. Man känner sig sedd och hörd, säger Louise Nilsson.

I år är sjunde året som Region Blekinge anställer barnrättsambassadörer som ska bidra med att få in barn och ungas perspektiv i de olika verksamheterna.

Barnrättsambassadörernas arbete och slutsatser finns i en rapport på regionblekinge.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om barnrättsambassadörerna:

Sedan sommaren 2016 har Region Blekinge tagit emot feriearbetare som arbetar som barnrättsambassadörer. Ungdomarna får lära sig om FN:s konvention om barnens rättigheter, göra studiebesök inom olika verksamheter och ha dialog med både politiker och medarbetare.

Syftet med barnrättsambassadörer är att öka barnrättstänket i regionens verksamheter och samtidigt ge ungdomar mer kunskap om barnkonventionen, Region Blekinges organisation och vårt barnrättsarbete.

De senaste två åren har barnrättsambassadörerna haft en mer utvecklade roll i Region Blekinges barnrättsarbete genom att fokusera på att bidra med ett ungdomsperspektiv till de verksamheter som behöver. Detta ger ungdomar möjlighet att vara delaktiga i och påverka regionens arbete kring barn och unga samt regionens barnrättsperspektiv.