Region Blekinges logotyp med bild på ingången till Wämö center samt Region Blekinges flaggor

Registerkontroll vid nyanställningar

Region Blekinge ska införa registerkontroll vid nyanställning av vårdpersonal. Under torsdagens nämnd tog politikerna emot informationen om utvidgade rutiner när det gäller utdrag ur belastningsregistret. Syftet med rutinen är att öka patientsäkerheten för Blekinges invånare.

De som berörs av kontrollen är de som söker tjänster där man arbetar med barn och ungdomar, inom psykiatrin, tvångsvård av missbrukare och tjänster där man arbetar med personer med intellektuell funktionsnedsättning. Även personer som söker tjänster där de hanterar läkemedel omfattas av registerkontrollen.

- Registerkontroll ökar säkerheten för våra patienter och är ett bra komplement när vi rekryterar ny personal till vissa tjänster, säger Anders Lund (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Om det kommer fram att personen är dömd för sexual-, vålds- och narkotikabrott så är personen inte aktuell för anställning inom Region Blekinge.

De nya rutinerna införs under hösten 2022 och innebär bland annat att information om registerkontroll ges redan i rekryteringsannonsen.