Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Pneumokockvaccination blir gratis för alla riskgrupper i Blekinge

Region Blekinge erbjuder från och med nu gratis vaccination till alla som tillhör en riskgrupp för att bli allvarligt sjuk av pneumokocker. Det har regionfullmäktige fastställt vid dagens sammanträde, den 12 oktober.

Regionen erbjuder sedan tidigare avgiftsfri vaccination mot pneumokocker till personer som fyllt 65 år. Erbjudandet utvidgas nu till att gälla samtliga riskgrupper. Folkhälsomyndigheten rekommenderar vaccination mot pneumokocker till vuxna och barn som är två år och äldre, om de har sjukdomar och tillstånd som ger en ökad risk för allvarlig pneumokocksjukdom. För vissa riskgrupper rekommenderas vaccin till alla, medan det för andra grupper behövs en individuell bedömning. Bedömningen görs av hälso- och sjukvårdspersonal.

Pneumokocker är en typ av bakterie som kan orsaka flera olika sjukdomar hos både barn och vuxna. Pneumokocker är den vanligaste orsaken till lunginflammation, bihåleinflammation, öroninflammation och hjärnhinneinflammation.

Här kan du läsa mer om vaccination mot pneumokocker och vilka som behöver vaccinera sig Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Håll koll på beslutsunderlag och protokoll

Regionfullmäktige har även fattat beslut i andra ärenden. Klicka här​​​​ Länk till annan webbplats. för att läsa beslutsunderlag och protokoll från Region Blekinges politiska sammanträden.​​​