Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Pris till Årets eldsjäl inom psykisk hälsa delas ut

Priset Årets eldsjäl inom psykisk hälsa tilldelas Annelie Johnsson för hennes arbete på Olofströms kvinnojour.

Region Blekinge har tillsammans med regionens fem kommuner, Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH), Hjärnkoll och Studieförbundet Vuxenskolan i Blekinge delat ut priset Årets eldsjäl inom psykisk hälsa. Det delas ut till en person, organisation eller verksamhet i Blekinge som gjort något gott för andra människors psykiska hälsa. Vinstsumman är 10 000 kronor och betalas ut av NSPH Blekinge.

Priset går till Annelie Johnsson för hennes arbete på Olofströms kvinnojour.

Motiveringen lyder:
”Annelie på kvinnojouren i Olofström ger tjejer och kvinnor det som andra inte orkar, vill eller förstår. Hon är den som tar emot oss när vi är rädda, förtvivlade, utsatta för hot och misshandel av alla sorter. Hos Annelie är man alltid varmt välkommen och trygg. Hon gör en lugn, får en att tänka i andra banor och ger en kraft att fortsätta kämpa.”