Foto på författaren Per Nilsson som står framför en bokhylla.

Region Blekinges kulturpris 2022 går till författaren Per Nilsson

Region Blekinge delar varje år ut kulturpris till en person eller verksam förening som har utfört en värdefull gärning inom konst- och kulturområdet. Prissumman är 40 000 kronor. Det är kultur- och bildningsnämnden som beslutar vem som får priset och i år går priset till Per Nilsson i Sölvesborg.

Per Nilsson är en av Sveriges i särklass mest lästa och älskade barn- och ungdomsförfattare. Han är född 1954 i Malmö, men bor sedan länge i Sölvesborg i Blekinge. Med romanen Hjärtans fröjd vann han Rabén & Sjögrens pristävling som bästa kärleksroman 1992. Boken belönades också med det prestigefyllda Deutcher Jugendliteraturpreis 1997 och holländska The Silver Kiss 1999. År 2020 fick romanen ge namn åt det nyinstiftade litteraturpriset, Hjärtans Fröjd, som delas ut till årets bästa svenska ungdomsroman av Region Blekinge.

”En enhällig nämnd beslutade att Per Nilsson ska få Region Blekinges kulturpris 2022 för sitt fantastiska författarskap. Per har verkligen satt Blekinge på kartan genom sina böcker vilket nämnden ser som väldigt värdefullt”
Kevin Ny, ordförande i kultur och bildningsnämnden. Region Blekinge

Priset delas ut på Blekingedagen fredagen den 11 november 2022 i Ronneby på Blekinge Convention Center.