Region Blekinges logotyp med bild på en skylt där det står vårdcentral

Sök vård på rätt sätt så får alla den vård de behöver i rätt tid!

I lokalpressen fanns i förra veckan en rubrik med budskapet att du bara ska komma till akutmottagningen om du är dödssjuk. Detta stämmer inte.

- Vi vill därför klargöra hur vi vill att du som invånare i Blekinge ska tänka och agera vid sjukdom eller en olycka. Om du söker vård på rätt sätt hjälper du till så att både du och andra får den vård de behöver, i rätt tid, säger Maria Arvidsson Karlsson, tillförordnad hälso- och sjukvårdschef i Region Blekinge.

1177 Vårdguiden

Många gånger när du blir sjuk eller gör dig illa räcker det med rådgivning från medicinskt utbildad personal. På webbplatsen 1177.se finns information om vad du kan göra själv för att må bättre och snabbare bli frisk. När du ringer 1177 får du råd av en sjuksköterska om vad du kan göra själv och vart du ska vända dig om du behöver vård. Numret fungerar i hela landet – dygnet runt, alla årets dagar. Sjuksköterskan på 1177 kan tyvärr inte hjälpa till med att koppla dig till vårdcentralen.

Appen Din vård Region Blekinge

I appen Din vård Region Blekinge kan du ha digitala möten med vårdpersonal med olika yrken från Region Blekinges vårdcentraler och ungdomsmottagningar. Det kan handla om återbesök eller uppföljning efter överenskommelse mellan dig och vårdpersonal.

Vårdcentralen

Vid vårdcentralen får du hjälp när du har skadat dig eller inte mår bra. Personalen på vårdcentralen har stor erfarenhet och kunskap om de flesta skador och sjukdomar. Ett enkelt sätt att nå vårdcentralen är också att använda någon av våra många e-tjänster som du har tillgång till dygnet runt. När vårdcentralen är stängd kan du söka vård på länets två kvälls- och helgöppna jourcentraler eller närakutmottagningen genom att ringa 1177.

Akutmottagningen

Akutmottagningen tar hand om dig vid allvarliga sjukdomstillstånd och olyckor. Patienter med störst behov av vård tas om hand först. Om dina besvär inte är akuta finns risk att du får vänta längre eller blir hänvisad vidare till exempelvis en vårdcentral.

Akutmottagningen finns vid Blekingesjukhuset i Karlskrona. Du kan komma dit med ambulans, men också själv bege dig dit.

Vänd dig till akutmottagningen vid exempelvis:

• allvarligt olycksfall
  • andningsbesvär
  • bröstsmärta
  • misstänkt benbrott
  • svår blödning.

Vid akut livshotande tillstånd, ring 112.

Här kan du läsa mer om hur du söker vård i Region Blekinge Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..