Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Ja till nytt idrottspolitiskt program för Blekinge

Regionstyrelsen har i dag beslutat att anta det idrottspolitiska program som ska gälla för Region Blekinge år 2023 till 2026.

Programmet har tagits fram i samverkan mellan Region Blekinge och Sisu Idrottsutbildarna (idrottsrörelsens studieförbund) i Blekinge och RF Sisu (Sisus gemensamma organisation med Riksidrottsförbundet).

- Det här är ett bra strategidokument och en färdplan för det viktiga folkhälsoarbetet, där idrottsrörelsen är en betydelsefull motor och resurs. Det är också ett dokument som berör väldigt många. En tredjedel av alla Blekingebor är redan i dag i rörelse och fysiskt aktiva, för att vi vill må bra men också ha roligt tillsammans. Med det här idrottspolitiska programmet vill Region Blekinge fortsätta bidra till att utveckla en idrott för alla och med möjligheter till idrott hela livet, säger Christina Mattisson (S), regionstyrelsens ordförande.

I programmet beskrivs den regionala politiska viljan att utveckla idrotten i Blekinge. Den pekar också ut utvecklingsområden som ses som särskilt viktiga.

- Vi lyfter idrottsrörelsens betydelse för ett attraktivt Blekinge och vikten av fortsatt bra förutsättningar för olika idrottsevenemang, som redan i dag är en stor del av Blekinges besöksnäring. Här behöver flera krafter samverka för att utveckla idrottens förmåga att arrangera hållbara evenemang och utveckla former även för internationella utbyten, resonerar Christina Mattisson.

Håll koll på beslutsunderlag och protokoll

Regionfullmäktige har även fattat beslut i andra ärenden. Klicka här Länk till annan webbplats. för att läsa beslutsunderlag och protokoll från Region Blekinges politiska sammanträden.​​​