Region Blekinge slutar med coronastatistik

Från och med vecka 9 slutar Region Blekinge att leverera statistik över antalet inlagda och dödsfall i covid-19. Anledningen är att antalet inlagda med covid-19 har minskat.

Sedan egenprovtagning för allmänheten upphörde i februari 2022 har Region Blekinge endast redovisat antalet inlagda och dödsfall med covid-19. Nu upphör även denna statistik från och med vecka 9.

- Vi slutar med statistiken då det är så pass få fall det handlar om. De som är inlagda är oftast inte inlagda på grund av covid-19 utan av andra orsaker. Det är därför inte relevant att redovisa statistiken längre, säger Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare.

Även statistiken över vaccintäckning i Blekinge slutar uppdateras veckovis. Sista dagen för uppdatering av all statistik är i dag den 23 februari.