Region Blekinge uppmärksammar årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina

Idag, fredagen den 24 februari, flaggar Region Blekinge för Ukraina. Det har nu gått ett år sedan Rysslands invasion av Ukraina.

För att visa sitt stöd för Ukraina hissas återigen den ukrainska flaggan sida vid sida med den svenska, på sjukhusområdena i Karlskrona och i Karlshamn.

- Alla människor har rätt att leva i fred och frihet. Det lidande som Rysslands invasion har lett till är omänskligt. Våra tankar går idag till alla de tusentals människor som flytt sitt land, de som är kvar och lever under fruktansvärda omständigheter och inte minst alla de människor som mist livet, säger regionstyrelsens ordförande Christina Mattisson (S).

Region Blekinge skänker utrustning

Det finns ett stort behov av olika typer av material och utrustning i Ukraina. För att hjälpa det ukrainska folket har Region Blekinge gjort en inventering av utrustning och material som inte längre används men som skulle kunna komma landet till nytta. Exempel på vad som kan vara aktuellt att skänka är material som köptes in under pandemin men som nu inte längre behövs.

- Självklart gör vi vad vi kan för att hjälpa Ukraina i den svåra situationen som landet befinner sig i, säger regiondirektör Peter Lilja.