Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Nu hävs de sista besöksrestriktionerna på Blekingesjukhuset

Den 1 mars 2023 hävs besöksrestriktionerna på Blekingesjukhuset. Samtidigt ändras rutinerna för munskydd och provtagning vid covid-19.

Spridningen av covid-19 fortsätter att minska i Blekinge och därför har hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp beslutat att häva de sista besöksrestriktionerna på Blekingesjukhuset. Förändringen gäller från och med den 1 mars 2023. Samma datum ändras rutinerna för munskydd och provtagning vid covid-19.

Dessa förändringar innebär att vårdpersonal endast behöver använda munskydd vid vård av patienter med kraftigt nedsatt immunförsvar och som tidigare vid utbrott av covid-19 på vårdenheten. Provtagningen begränsas till patienter där läkare bedömer att diagnosen har betydelse för den fortsatta vården och till patienter med kraftigt nedsatt immunförsvar.

- Smittspridningen minskar, men det är fortfarande viktigt att stanna hemma vid förkylning om du känner dig sjuk, särskilt vid feber och hosta, säger smittskyddsläkare Bengt Wittesjö.