Region Blekinges logotyp med bild på huvudentrén till Blekingesjukhuset i Karlskrona

Klartecken för att förbereda ny endoskopienhet

Blekingesjukhusets endoskopienhet i Karlskrona kan få nya lokaler. I dag godkände regionstyrelsen ett igångsättningsbeslut för förberedelse, så kallad projektering, av lokalerna.

Planen är att bygga om de lokaler där sjukhusets kafeteria och kiosk i dag finns. Dessa verksamheter skulle då behöva flytta till andra lokaler, var är ännu inte planerat.

Endoskopi är olika typer av undersökningar av kroppen från insidan med hjälp av en kamera. Orsaken till att nya lokaler förbereds är att dagens endoskopienhet inte har tillräckligt hög kapacitet för att täcka behovet av undersökningar.

Konferens-, kafé- och restaurangverksamheter blir kvar i Region Blekinge

Regionstyrelsen har i dag beslutat att upphäva ett tidigare beslut om att upphandla regionens konferens- och kaféverksamhet vid Wämö center i Karlskrona, ett beslut som även omfattade restaurangverksamheterna i Region Blekinge. Dagens beslut innebär att såväl konferens- och kaféverksamheterna som restaurangerna blir kvar som egna verksamheter inom regionen

Beslut som fattas slutgiltigt av regionfullmäktige

​Regionstyrelsen har även behandlat ärenden som ska beslutas slutgiltigt av regionfullmäktige. Det gäller bland annat:

• Region Blekinges årsredovisning
  • slutrapport om närakutmottagningen i västra Blekinge
  • upphävning av beslut om anställningsstopp och stopp för hyrpersonal
  • ansökan om att ingå i en ny organisationsform i södra Östersjöområdet (Euroregion Baltic – EGTS).

Håll koll på beslutsunderlag och protokoll

Regionfullmäktige har även fattat beslut i andra ärenden. Klicka härLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. för att läsa beslutsunderlag och protokoll från Region Blekinges politiska sammanträden.​​​