Region Blekinge plastbantar restaurang- och kaféverksamheten

Under våren kommer restaurang- och kaféverksamheten byta ut sina engångsprodukter till mer miljövänliga i papp.

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket byter Region Blekinge successivt ut delar av engångsmaterialet i restauranger och kafeterior till ett mer hållbart utbud. ​
- Det här är i linje med vårt hållbarhetsarbete och innebär att vi bidrar till minskad plaståtgång, vilket är väldigt positivt, säger Helena Gustafsson, miljö- och hållbarhetschef. ​

Först ut är de så kallade take away-förpackningarna, som under våren kommer att bytas ut till förpackningar i papp. Eftersom regionen har lager med tidigare upphandlade plastförpackningar erbjuds kunder en period att erbjudas både plast och papper tills lagret är slut.