Bild på Sveriges kung, Carl XVI Gustaf

Så firar Blekinge Kungens 50 år på tronen

I år firar H.M. Konungen 50 år på tronen och det är även 500 år sedan som Gustav Vasa valdes till Sveriges konung. Jubileet firas både i Stockholm och i landets 21 residensstäder. Den 20 april är det dags för Karlskrona att hälsa Kungaparet välkomna.

Under dagen får Blekinges invånare möjlighet att möta Kungen och Drottningen vid bland annat det publika firandet i Fredrikskyrkan, jubileumsceremonin i Amiralitetsparken och under kortegevägen som bland annat går längs Borgmästaregatan och upp på Stortorget.

Musik i Blekinge sänder live

För att så många som möjligt ska kunna ta del av evenemanget i Fredrikskyrkan kommer Musik i Blekinge att sända live på sin Youtube-kanal, Scenkanalen Blekinge. På så sätt kan alla Blekingebor få ta del av dagen oavsett var man bor i länet.

– Jag vet att till exempel att äldreboenden kommer visa sändningen och göra en trevlig tillställning tillsammans. Dessutom sänder vi evenemanget live på storbild på Stortorget för alla som inte får plats i kyrkan, säger Mikael Strömqvist, verksamhetsutvecklare och producent på Musik i Blekinge, Region Blekinge.

Läs mer om besöket och programmet på Länsstyrelsen Blekinges hemsida Länk till annan webbplats.