Hållbarhetspriset 2023

Två föreningar delar på Region Blekinges hållbarhetspris

Det blev föreningarna Sträck ut en hand och Eringsboda samhällsförening som fick ta emot Region Blekinges utmärkelse Hållbarhetspriset för år 2022. Priset delades ut under regionfullmäktiges sammanträde på onsdagen.

Sträck ut en hand är en ideell förening i Sölvesborg, som hjälper hemlösa och andra människor som har det tufft ekonomiskt. Tillsammans med andra företag skänker de bland annat matvaror, matlådor, lunchkuponger och bröd.

- Vi blev rörda till tårar, oerhört lyckliga, stolta och tacksamma för detta pris. Det här kommer att göra mycket för framför allt alla behövande barn, säger Gunilla Hellsén från Sträck ut en hand.

Sträck ut din hand delar priset med en annan ideell förening. Eringsboda samhällsförening bildades 1944. Deras huvudsyfte är att främja bygdens gemensamma intressen, och föreningen har som ambition att göra Eringsboda mer attraktivt.

- Vi gör det inte bara för oss själva utan vi vill att så många som möjligt hittar till och får uppleva våra trakter. Det finns mycket vackert i Blekinge även här uppe, norr om E22, säger Claes Wiberg, ordförande i Eringsboda samhällsförening.

Motiveringar

Eringsboda samhällsförening: De arbetar för ett hållbart samhälle, med gemenskap och utveckling i en by som riskerade att helt tyna bort för några år sedan.

Sträck ut en hand: De öppnade Blekinges första matbank och delade ut över 100 matkassar till barnfamiljer, pensionärer och ukrainare. Sträck ut en hand ser till att alla får mat på bordet och fruktpåsar till barnen som inte hade haft det med till skolan. De har över 80 sponsorer i olika former och gör ett underbart jobb och gör det helt ideellt.

Om Hållbarhetspriset

Region Blekinges utmärkelse Hållbarhetspriset delas årligen ut av regionfullmäktige. Det går till personer, organisationer, myndigheter, företag eller liknande som gjort betydande insatser för en hållbar utveckling i syfte att uppnå ett långsiktigt hållbart samhälle, med friska invånare i en sund miljö. Årets pris består, förutom av äran, av 30 000 kronor vardera till vinnarna.

På bilden.
Bakre raden: Claes Wiberg, Eringsboda samhällsförening, Jan-Anders Palmqvist (S), regionfullmäktiges ordförande och Peter Lilja, regiondirektör, och Helena Gustafsson, miljö- och hållbarhetschef. Främre raden: Carina Sörensen, Annelie Olsson, Eva Olsson och Gunilla Hellsén, alla från Sträck ut en hand.