Vuxen kvinna borstar tänderna på ett litet barn framför en spegel. Appen Rocka munnen syns på en surfplatta på handfatet.

Tandborstapp fyller fem år – hjälper tusentals barn varje dag

I maj 2018 lanserade Folktandvården Sverige (Sveriges folktandvårdsförening) en gratis nyttoapp för barn – Rocka munnen. Syftet var att barn och föräldrar skulle få hjälp med den dagliga tandborstningen. Nu firar appen fem år och ligger fortsatt på topplistorna för familjeappar och har laddats ner nära
650 000 gånger.

När karies tydligt ökade hos yngre skolbarn gick de 21 regionerna i Sveriges folktandvårdsförening ihop för ett gemensamt krafttag för att bryta den trenden. Det behövdes ett lättillgängligt verktyg som, direkt på plats i hemmen, kunde hjälpa barn för barn till en bättre munhälsa.

– Vi behövde tänka nytt och fortsätta ta ansvar för att driva utvecklingen mot en tandhälsa i världsklass, säger Gunilla Swanholm, ordförande i Sveriges folktandvårdsförening och tandvårdsdirektör i Region Uppsala.

Initiativet kom att bli en historisk digital satsning för svensk folkhälsa och nu fyller appen fem år.

Roligare vardagsrutin

Syftet med Rocka munnen var att göra en vardagsrutin till en rolig stund, som i sin tur uppmuntrar till goda munhälsovanor. Mer än var tredje barn mellan 6 och 9 år får inte hjälp av en vuxen att borsta tänderna och många familjer upplever att det blir tjat och konflikter kring tandborstningen, visar en undersökning som Sveriges folktandvårdsförening låtit göra.

– Många vårdnadshavare är inte heller medvetna om att barnen behöver hjälp med att borsta tänderna ända upp till cirka 10-12 års ålder. Först då har de den finmotorik som behövs för att kunna borsta på rätt sätt, säger Cecilia Zeba, legitimerad tandhygienist och munhälsosamordnare i Folktandvården Blekinge

Räddande hand till förtvivlade vårdnadshavare

Samtidigt upplever många familjer att det ofta blir tjat och konflikter i samband med borstningen. Rocka munnen är nu uppe i nära 650 000 nedladdningar och får månadsvis en mängd positiva vittnesmål från tidigare förtvivlade vårdnadshavare som tampades med tandborstningen. Och det är just där som Rocka munnen kommer in som en räddande hand. Eller som en förälder som har laddat ner appen i App Store uttrycker det:

– ”Härligt spel som gör en av de mest tjafsiga stunderna på dagen lite lättare! Jag kan verkligen rekommendera spelet till alla med barn”.

Når hundratusentals tänder varje dag

Genom appen når folktandvården dagligen hundratusentals tänder via ett digitalt format.

– Nu ser vi dessutom att många andra aktörer använder appen i sina verksamheter, allt från BVC och förskolor till socialtjänst och familjecentraler, säger Cecilia Zeba.

Rocka munnen utvecklas och förbättras kontinuerligt efter önskemål från både föräldrar och omvårdnads- och tandvårdspersonal.

85 år i munhälsans tjänst

Folktandvårdens historia, som började den 25 maj 1938 då riksdagen beslutade att införa en offentlig folktandvård, innehåller många bevis på hur man framgångsrikt har förändrat och förbättrat tandhälsan i Sverige. Där Rocka munnen är ett av alla initiativ.

Läs mer om Rocka munnen på Rocka munnens webbplats Länk till annan webbplats.