Bild på en EU-flagga.

Globala samhällsutmaningar diskuteras på EU-konferens i Blekinge

I samband med Sveriges EU-värdskap samlas människor från hela Europa i Blekinge för en konferens med fokus på våra största samhällsutmaningar.

Den 13 juni hålls konferensen i Ronneby på Blekinge Convention Center. Temat för dagen är ”EU Missions”, så kallade EU-uppdrag. De fem uppdragen syftar till att lösa flera av de stora samhällsutmaningar vi står inför och föra samman det som sker inom akademi, forskning och innovation med samhället i stort. Målet är att leverera konkreta resultat till 2030.

Klimatanpassning – en viktig fråga på agendan

Region Blekinge var den första svenska regionen att underteckna ett av uppdragen, som handlar om klimatanpassning. Vi är även den enda svenska regionen som aktivt jobbar med uppdragen i vår innovationsstrategi. Det är detta arbete som resulterat i en förfrågan från EU-kommissionen om Blekinge vill stå som värd för konferensen.

Erika Augustinsson, innovationsstrateg, leder Region Blekinges arbete med innovation:

– I två dagar samlas människor från hela Europa i Blekinge för att diskutera hur vi kan arbeta nytt och smart i våra länder för att inte vara så sårbara för olika sorters klimatrelaterade risker såsom skyfall, översvämningar, torka eller havsnivåhöjning. Konferensen är en unik chans att påverka utvecklingen inte bara i Blekinge utan i hela Europa, säger Erika.

Konferensen samlar deltagare från alla Europas regioner, forskningsaktörer och andra organisationer som på olika sätt arbetar med klimatanpassning och EU:s uppdrag.

Media är välkomna att närvara under dagen.
Plats: vid entrén till Ronneby Convention Center.
Tid och datum: tisdag den 13 juni klockan 9.30.