Fyra av stipendiaterna

På bilden ovan från vänster: Samuel Hokic, Linnea Karlsson, Ottilia Gardhem, Johan Ahlqvist.

Nytt stipendium delades ut till vård- och omsorgselever

Under tisdagen delade Region Blekinge ut stipendium till avgångselever från olika vård- och omsorgsprogram i Blekinge. Det är första gången som stipendiet delas ut.

Region Blekinge har inrättat ett stipendium som delas ut till en avgångselev från varje skola i länet som bedriver vård- och omsorgsprogram med inriktning mot hälso- och sjukvård.

Syftet med stipendiet är att uppmuntra de elever som har gjort särskilt intryck under sin praktik, och visat prov på egenskaper och kompetens som Region Blekinge definierat tillsammans med representanter för vård- och omsorgsprogrammen. Bland kriterierna som bedömningen utgår från finns bland annat gott bemötande, en positiv människosyn och stort engagemang för arbetet.

Stipendiet som varje elev får är på 2 000 kronor.

Årets stipendiater:

• Samuel Hokic, Ehrensvärdska gymnasiet, Karlskrona